Vanliga frågor och svar

 Vi har samlat de vanligaste frågorna som sökande och befintliga hyresgäster ställer. Fäll ner flikarna för att läsa mer om den del du är intresserad av. Hittar du inte det du söker så använd kontaktformuläret längre ner på sidan.

Hur lång kötid behöver jag ha för att få en lägenhet?

Kötiden skiljer sig beroende på var i Sverige du söker ledig lägenhet. Kötid baseras på efterfrågan och ledigt objekt, så med andra ord är det helt beroende av vilka som söker lägenheten. Det kan ta både längre och kortare tid att få en lägenhet utifrån efterfrågan. 
 

Kan jag få reda på min plats i kön?

Nej. Köplats är inte aktuellt då du även måste uppfylla vår hyrespolicy för att få en lägenhet. Därför är inte köplatsen ett 100% svar på om du får lägenheten eller ej.

 

Köplatsen ska ju uppdateras var 12:e månad för att inte raderas. Hur uppdaterar jag?

Logga in på Mina Sidor, gå till Min Profil och klicka på Uppdatera kontaktuppgifter. Gör ändringar så som du önskar och spara. Efter att du har sparat är det viktigt att du kontrollerar att datumet för när köplatsen upphör har ändrats.

 

Varför kan jag inte anmäla intresse på en ledig lägenhet?

Du har inte bott i lägenheten du hyr av oss i 1 ½ år eller du är spärrad på grund av att du har skulder hos Kronofogden. Det kan även bero på att du inte svarat på ett erbjudande om lägenhet, man spärras då per automatik i ett halvårs tid. 

 

Kan man bara söka lägenhet hos er via webben?

Att söka lägenhet via webbplatsen är en tjänst som gör det enklare för de flesta att själv söka lägenhet. För sökande med behov av hjälp står vi gärna till tjänst.

 

När publiceras lediga lägenheter?

Lediga lägenheter publiceras löpande och ligger ute ca en vecka. Alla lägenheter ligger alltid ute över en helg så går du in en gång varje helg så missar du inga lediga lägenheter.

 

Jag har fått erbjudande om att titta på en ledig lägenhet. Jag vet att jag inte vill ha den. Måste jag svara då?

Om du får ett erbjudande måste ett svar lämnas, annars spärras du i ett halvårs tid. Det går både att svara via Mina Sidor eller genom att ringa till oss (under telefontid). Om inget svar har registrerats, spärras du automatiskt när svarstiden löper ut. Svar via mail eller brev gäller inte.

Var hittar jag det fyrsiffriga lägenhetsnummer som bl.a. krävs vid adressändring?

Lägenhetsnumret återfinns på hyreskontraktet (fyrsiffrigt) om kontraktet är från 2010 eller senare, om din lägenhet har ingång från trapphus och ibland även loftgång. Numret kan du även finna på trapphusförteckningen som sitter i trapphuset. Lägenhetsnumret används för att lokalisera vilken lägenhet som avses i en fastighet med trapphus, där gatuadressen är samma för flera bostäder. Har lägenheten en egen specifik adress behövs inget lägenhetsnummer. 

 

Får jag byta min lägenhet?

Ja, om du har bott i lägenheten i minst 1 ½ år och anledningen uppfyller hyreslagens krav och vi har godkänt bytet. 

Kan jag byta lägenhet direkt inom Derome Fastighets bestånd?

Nej. När du har bott i din lägenhet i mer än ett och halvt år har du möjlighet att söka ny lägenhet hos Derome Fastighet. För att kunna söka ny lägenhet måste du vara anmäld i vårt kösystem.  När ett kontrakt skrivs, raderas du från kön och kan registrera dig på nytt igen ca en vecka efter kontraktets upprättande. Som vår hyresgäst har du extrapoäng  i kön (kontakta hyresavdelningen  för att lägga till poängen). 

 

Får jag hyra ut min lägenhet i 2:a hand?

Ja, om du har bott i lägenheten mer än 1 ½ år och anledningen uppfyller hyreslagens kriterier. Tänk på att du måste ha fått vårt godkännande innan andrahandshyresgästen flyttar in. Olovlig andrahandsuthyrning är skäl för vräkning.

 

Hur lång är uppsägningstiden på min lägenhet?

Uppsägningstiden är 3 kalendermånader. Säger du upp din lägenhet innan t.ex. 31 januari upphör ditt kontrakt att gälla 30 april. Vi godkänner även uppsägning per 15:e i månaden om uppsägningen inkommit innan den 15:e.

 

Hur gör jag för att säga upp min lägenhet?

Om du behöver säga upp din lägenhet ringer du till oss på kontoret alternativt skriver ut en uppsägningsblankett för uppsägning och skickar in till oss. Du hittar mer information här.

 

Är det tillåtet att grilla på sin balkong eller uteplats?

Grillning med öppen eld, kol eller gasol är inte tillåtet på balkonger eller i anslutning till huset på grund av brandrisk, men också med anledning av att röken kan ge obehag. Du får använda elgrill om det kan ske utan att os tränger in i grannars lägenheter. Till flera av våra fastigheter finns särskilt anvisade grillplatser där du som hyresgäst givetvis får grilla. Eftersom eldning i s.k. eldkorgar kan jämställas med en öppen eld, är dessa inte tillåtna. 

 

Får jag sätta upp parabol, antenn och balkonglådor?

Som hyresvärd ansvarar vi för säkerheten utanför din lägenhet. Därför vill vi uppmärksamma dig på att du inte får sätta upp paraboler, antenner, blomlådor eller andra saker utanför din balkong eller på fasaden, då dessa kan orsaka skada om de trillar ner. Det är för allas säkerhet som vi måste ha dessa restriktioner och vi hoppas att du har förståelse för detta.


Vilka regler gäller för pool och studsmatta? 

Det är fastighetsägaren som är ansvarig för att hålla fastigheten säker och att den inte medför risker för miljön eller hälsan för boende och besökare. En studsmatta eller pool kan innebära en säkerhetsrisk. I syfte att förhindra olyckor tillåts inte studsmattor, pool mm. på allmänna ytor, t.ex. den gemensamma gården/gräsmattan. Det är tillåtet att ha dessa typer av lekutrustning på din egna yta, dvs, egen trädgård som tillhör din lägenhet, men med vissa regler kring lekutrustningen. 

 

När ska hyran betalas?

Hyran betalas alltid i förskott, sista vardagen i månaden före. T.ex. hyran för juni betalas 31 maj förutsatt att det är en vardag.

 

När kommer hyresfakturan?

Derome Fastighet har kvartalsavisering vilket innebär att vi skickar tre fakturor åt gången. Dessa går ut i mars, juni, september och december. I december får du t.ex. fakturor för januari-mars.

 

Hur gör jag om jag har tappat bort min faktura?

Om du betalar via Internet loggar du in på Mina Sidor. Där klickar du på fliken Mina Hyra och kan se vilka fakturor som är obetalda, välj den faktura som har närmast förfallodatum och klicka på detaljer. Där kan du se det OCR-nummer som ska uppges vid betalning.
Du kan också ringa oss, så hjälper vi dig att ta fram ditt OCR-nummer eller skickar vi en ny faktura till dig.

 

Får jag bygga staket/ skärmvägg/ altan?

Byggnation av staket/ skärmvägg får inte byggas utan tillstånd från oss.

Vid ett godkännande skrivs ett avtal mellan hyresgäst och Derome Fastighet där hyresgästen förbinder sig att sköta det man byggt samt att man är skyldig att återställa vid avflyttning. För mer information kontakta Lars Gunnarsson på tel. 0340-58 25 87.

Byggnation av bygglovspliktiga åtgärder t.ex. högre staket, uterum godkänns aldrig.

Hur gör jag en felanmälan? 

Logga in på Mina Sidor alternativt ring till oss under telefontiden på 0340-66 64 74, 09.30-11.30 mån-fre. 

 

Vad händer med min felanmälan efter jag anmält den? 

Vi kommer handlägga din felanmälan och är så fort vi kan på plats för att hjälpa dig åtgärda problemet. 

 

Jag har skadedjur i lägenheten, vad gör jag?

Har du skadedjur i lägenheten anmäls det direkt till Länsfösäkringar på tel 0101-729 729 eller via mail skadedjur@lansforsakringar.se 

 

Vad händer om något går sönder på natten, hur gör jag då? 

Numret 0340-66 64 74 går innan och efter telefontiden till vår jour som skickar ut jourhavande personal om ditt ärende anses vara akut. Om inte, ring nästa dag under telefontiden, eller lägg in ett ärende så fort du upptäckt felet via Mina Sidor

 

Vem kan jag kontakta om jag önskar omtapetsering eller andra köksluckor? 

Då går det bra att höra av sig till besiktningspersonalen under deras telefontid 07-09.

Vad gör jag om jag glömt min PIN-kod?

Du kan begära att få din PIN-kod skickad till dig genom att klicka på länken Glömt PIN-kod i menyn till vänster. Fyll i ditt personnummer och tryck på Skicka så kommer en återställningslänk till dig via e-post. Har du angivit brevkorrespondens i din intresseanmälan, ber vi dig att ringa till oss för att få ändrat lösenordet. 

 

Varför funkar det inte att logga in? 

De vanligaste anledningarna till att det inte går att logga in på Mina Sidor, är antingen att du skrivit in fel lösenord, ramlat ur kön eller använder fel webbläsare. testa att skicka efter ett nytt lösenord, byt webbläsare till exempelvis Chrome, Firefox eller Edge, eller registrera dig på nytt. Fungerar det att registrera dig på nytt så betyder det att du åkt ur kön med din tidigare registrering.

Hittar du inte det du söker?


Den här webbsidan skyddas av Recaptcha och Googles sekretesspolicy och användarvillkor gäller.